Väčšina motoristov ovláda základné pravidlá, týkajúce sa starostlivosti o vozidlo. Vedia, že je potrebné meniť pneumatiky či dopĺňať prevádzkové kvapaliny. Mnohí však v rámci údržby podceňujú jeden podstatný úkon, a to pravidelnú výmenu filtrov vo vozidle.

Výmena filtra v aute

Prečo je výmena filtrov dôležitá

Prítomnosť filtrov má za úlohou chrániť mnohé komponenty pred ich znehodnotením. Čím novšie a technologicky vyspelejšie vozidlo, tým háklivejšie je na nečistoty a zanesené filtre, pri ktorých sa zvyšuje riziko vážneho poškodenia vozidla.

Pre bezproblémovú prevádzku je preto nevyhnutná výmena nasledujúcich štyroch filtrov:

1. Olejový filter

Olejový filter má významnú funkciu pre zabezpečenie správneho výkonu vozidla a životnosti motora.Pri bežnej prevádzke motora dochádza k jeho opotrebovaniu a uvoľňovaniu drobných kovových mikročastíc podobných hoblinám. Olejový filter zachytáva tieto pevné častice, aby sa nedostali priamo do motorového systému a nepoškodili ho. Časom však filter stráca svoju účinnosť a treba pristúpiť k jeho výmene.

Ideálny čas na výmenu olejového filtra je vždy vtedy, keď meníte olej. Teda každých 15 000 km alebo raz ročne. Termín výmeny oleja si už pri novších modeloch áut nemusíte pamätať, pretože vás na to upozorní kontrolka na prístrojovej doske alebo palubnom počítači.

Pozor si však dajte na lacné čínske filtre, ktoré sa vyrábajú bez pretlakového ventilu. Jeho absencia spôsobuje vytekanie motorového oleja a ďalšie problémy.

Olejový filter

2. Palivový filter

Pri benzínových motoroch slúži palivový filter ako mechanická zábrana pred nečistotami, ktoré sa môžu dostať do nádrže spolu s natankovaným palivom.Pri naftových motoroch to funguje trochu inak. Filter pomáha predchádzať korózii vo vnútri motora tým, že odstraňuje vodu, ktorá sa tu vytvára.

Práve moderné dieselové motory sú náročnejšie na čistotu palivového filtra – preto je potrebné dbať na jeho pravidelnú výmenu o to dôslednejšie.

Palivový filter je vhodné meniť súčasne s olejovým filtrom. Napriek jeho vyššej cene sa oplatí do neho investovať, pretože riešenie poškodení, ktoré hrozia vo vstrekovacom systéme, sú niekoľkonásobne drahšie. Okrem toho zanesený palivový filter má za následok zníženie výkonu motora a vyššiu spotrebu.

Palivový filter

3. Vzduchový filter

Výmena vzduchového filtra je pre správny výkon motora takisto kľúčová. Po upchatí filtra prachom nedokáže motor nasávať toľko vzduchu cez prednú masku a chladič, koľko potrebuje. Nedostatok kyslíka spôsobuje nielen nižší výkon, ale aj zbytočné namáhanie turba. V diskusiách sa často objavujú odporúčania na jeho „prefuknutie“, no ide iba o dočasné riešenie. 

Vymeňte svoj vzduchový filter po prejdení 20 000 km –lepšie však po 15 000 km, keď budete vo vozidle meniť aj všetky ostatné filtre.

Vzduchový filter

4. Peľový filter 

Peľový filter je určený na zachytávanie nečistôt (prachu, peľu či pachu)z vonkajšieho prostredia do interiéru vozidla. Okrem klasického papierového filtra existuje aj uhlíkový filter, ktorý dokáže odfiltrovaťaj rôzne spóry, čo je veľmi užitočné pre vodičov s alergiami.

Ak chcete mať v kabíne vozidla čistý vzduch, nezabudnite na výmenu peľového filtra najneskôr po 30 000 km. V prípade, že často jazdíte po prašných cestách, alebo ste alergik, odporúčame vymeniť filter už po roku jeho používania. Vďaka investovaniu niekoľkých pár eur savo vašom vozidle budete cítiť oveľa príjemnejšie.

Peľový filter